RU
Управление экономическим ростом агропромышленного комплекса в регионе в условиях нестабильной экономики

Номер: 2-3 (374-375), 2020
Страницы: 108-114
Раздел: Экономика пищевой промышленности
Автор(ы): М.Б. Щепакин, Э.Ф. Хандамова, В.А. Губин

Аннотация:
Обозначено нарастание противоречий и разногласий во внутренней среде агропромышленного комплекса (АПК) региона вследствие нарастания проявлений кризиса в региональной экономике. Указано на необходимость включения инновационного компонента в разработку элементов комплекса маркетинга и в формирование маркетинговых филлеров субъектов для создания нового системного качества в АПК посредством их маркетингово-поведенческой адаптации к требованиям конкурентного рынка и платежеспособного спроса потребителей. Раскрыта значимость модернизационных структурных и иных преобразований в условиях нестабильности экономики. Выявлено ее влияние на удержание конкурентных позиций субъектами АПК за счет изменений разного характера. Введены в научный оборот понятия «поведенческо-ресурсная компенсаторность» и «инновационно-инвестиционная резонируемость». Разработана концептуальная модель управления экономическим ростом бизнеса в АПК посредством активизации антикризисных компонентов субъектов региона.

Ключевые слова: экономика региона, агропромышленный комплекс, кризисные процессы, модернизационные изменения, маркетинговый филлер, инновационный компонент, поведенческо-ресурсная компенсаторность, инновационно-инвестиционная резонируемость, модель управления развитием агропромышленного комплекса региона

EN
Managing the economic growth of the agricultural complex in the region under unstable conditions economies

Number: 2-3 (374-375), 2020
Pages: 108-114
Section: Economics of Food Industry
Authors(s): M.B. Shchepakin, E.F. Khandamova, V.A. Gubin

Annotation:
The growth of contradictions and disagreements in the internal environment of the agroindustrial complex of the region due to the increased manifestation of crisis phenomena in the regional economy is indicated. It is pointed out that it is necessary to include an innovative component in the development of elements of the marketing mix and in the formation of marketing fillers of subjects to create a new systemic quality in the agroindustrial complex through their marketing and behavioral adaptation to the requirements of a competitive market and solvent demand of consumers. The significance of modernization structural and other transformations in the conditions of economic instability is revealed. Its influence on the retention of competitive positions by agribusiness entities due to changes of a different nature has been revealed. The concepts of “behavioral-resource compensation” and “innovation-investment resonance” were introduced into the scientific circulation. A conceptual model for managing the economic growth of a business in the agroindustrial complex through the activation of anti-crisis components of the region’s subjects has been developed.

Keywords: region’s economy, agroindustrial complex, crisis processes, modernization changes, marketing filler, innovative component, behavioral-resource compensatory, innovative-investment resonability, region agribusiness development management model

DOI: 10.26297/0579-3009.2020.2-3.28