RU
Постижение истории как фактор подготовки современного инженера-технолога

Номер: 5-6 (335-336), 2013
Страницы: 32-32
Раздел: Учебно-методическая работа
Автор(ы): Н.А. Чугунцова

Аннотация:
Рассмотрены вопросы преподавания истории в технических вузах. Отмечено, что тенденции современного общественного развития, продвижение информационных технологий высветили ряд проблем, требующих осмысления в русле совершенствования системы образования. Особенно это касается выработки у студентов научно-исторического мировоззрения, знания закономерностей исторического процесса, понимания кризиса гуманитарных ценностей. Провозглашение 2012 года Годом российской истории поставило перед преподавателями истории в технических вузах задачи укрепления интереса студентов к отечественной истории, формирования у них методологии исторического и сравнительного анализа. Синтез технических и гуманитарных знаний позволит повысить образовательный и профессиональный уровень студентов, креативный потенциал будущих специалистов, качество и результативность обучения.

Ключевые слова: преподавание истории, техническое образование, Год российской истории, методы исторического анализа

EN
Conception of history as factor for training modern engineer-technologist

Number: 5-6 (335-336), 2013
Pages: 32-32
Section: Teaching-methodical Work
Authors(s): N.A. Chuguntsova

Annotation:
Considered the issues to profess history in technical universities. Noted that the trends of modern social development and promotion of information technologies have highlighted a number of challenges that require reflection in the mainstream education system improvement. Especially it concerns the development of students scientific-historical ideology, knowledge of the regularities of the historical process, the understanding of the crisis humanitarian values. The proclamation of 2012 the Year of Russian history posed by lecturers in history in technical universities of the tasks of strengthening the interest of the students for the national history, creation at them of methodology of historical and comparative analysis. Synthesis of technical and humanitarian knowledge will improve the educational and professional level of students, creative potential of the future specialists, the quality and effectiveness of education.

Keywords: to profess history, technical education, Year of Russian history, methods of historical analysis